Проучвания в района на Черепиш

Там, където река Искър напуска пазвите на Стара планина и навлиза в Предбалканската област, стихиите са образували един забележителен по своята красота природен обект.

Слизайки на гара Черепиш, посетителят попада сред приказен пейзаж от издигащи се отвесно шеметни скали, скални кукли и хребети. В масива зеят множество входове на пещери, а под яркото слънце белите скали на Черепишките скали сякаш светят със собствена светлина.

Районът около Черепишкият манастир отдавна е привлякъл вниманието на спелеолозите. Там са проведени множество клубни експедиции и са проучени повече от 130 пещери. В известен период от време в Черепиш се е провеждал Великденският сбор на пещерняческото братство.

Живко Петров.

През годините, този район стана един от основните в който пещерняците от клуба извършваха проучвания. Картирани бяха множество пещери, като в челото на списъка е и най-дългата пещера в района "Студената" или известна повече с името си "Черепишката" с дължина на галериите 632 м. Проучена съвместно с приятелите ни от СПК "Академик" София и ПК "Витоша" София.

Проучванията продължават с интересната пещера "Камината", на която е съставена и първата A CAD (електронна) карта на пещера в страната.

Последват участия в няколко "Национални експедиции" за които идеята беше наша, а организацията на Пламен Петков от врачанският клуб "Стрешеро". Картирани са интересни пещери; "Себулбина дупка", "Гърнето", "Хеликтитската", "Високите порти", "Църната дупка" и много други.

Направени са и няколко изцяло клубни експедиции и откритията следват, в пещерата Езерото са открити нови части, открита е и изключително интересната пещера "Трифалосната", както и нови части в пропастната пещера "Ямата в Козлодер падина".

Черепишкия район е един от най-интересните в който сме извършвали изследвания и съм сме сигурни, че тепърва там предстоят сериозни открития.

Константин Стоичков.

Показани са от 1 до 10 от общо 12 резултата

Ямата в Козлодер падина 01-03.03.24г.

Явката екипира Ямата. Снимка: Константин Стоичков ПК "Хеликтит"София.
Дъжд от сталактити. Снимка: Константин Стоичков ПК "Хеликтит"София.
Заслон-Нишата на Светльо. Снимка: Живко Петров  ПК "Хеликтит"София.

Да си спомним за Здравко Илиев-Здравеца, който ни посвети в тайните на Ямата в Козлодер падина при гара Черепиш.

През целия февруари планирането на изследователските инициативи все не се получаваше. Така се получи и сега. Плана ни за Банковица се провали, но този 'каръшки късмет' ни отведе в Козлодер падина.

Ямата на Козлодер - Април 2023

Продължихме напред и надолу по кална камина, лека класика и след това дълъг (12м) блокажен тесняк осеян с арагонити и дендрити. Наляво-надясно-нагоре-наляво-надясно. Доста пъшкахме в тоя тесняк, но успяхме да го минем. От другата страна имаше цепка в тавана, през която духаше силно и при святкане с мощен челник се виждаха очертанията на обемна нова зала. Не чакахме специална покана и се захванахме да разкопаем цепката.

Ямата на Козлодер - Март 2023

Спуснахме се в широката, красива и силно наклонена входна зала. Поразгледахме, пренаредихме инвентара и започнахме провирането през цепката, която води навътре в пещерата. Тя е ниска и наклонена, не твърде тясна, но минава през няколко пързалки-стеснения с причудлива геометрия, които са приключение за преминаване. На второто такова стеснение, низходящо и с нисък таван

Експедиция „Черепиш“ 2011

Входът на пещера Блокажната цепка. Снимка: Иво Тачев ПК "Искър" София.
Константин Стоичков на входа на Хайдушката дупка. Снимка: Иво Тачев ПК "Искър" София.

До сега не бях пропускал черепишка експедиция, явно нямах намерение и сега да го правя. Въпреки тотално неподходящия сезон за провеждането и, все пак почти 5 дни след връщането ни от Пирин се натъкмих да тръгна. Нямаше как да се случи това в петъка защото все още имах много работа в София, но в съботата сутринта бях под часовника на централна гара.

Езерото и още нещо 2007

Входът на пещерата Езерото.
В новата пещера.
Нов вход на пещера.

На 07.01.2007. на връщане от Мижишница решихме да се отбием до Черепиш, за да погледнем пещерата Езерото. При командировки бях забелязал, че от нея излиза значителна по количество река. Бяхме Яни, Ицо, Деси и децата (Хриси и Ети), Сроян и Мими Брашнарови.
Аз, Стоян и Ицо влязохме набързо (с цивилните дрешки), разгледахме и установихме че над сифона има свеж въздух. Решихме, че има смисъл да дойдем с екипировка и да проверим по обстойно.
Резултата не закъсня, появихмесе група в състав: Ицо, Яни и Жечо (Кумел). Бяхме екипирани като чели ще катерим отвеси във Лампрехтсофен!!

Експедиция „Черепиш” 2007

Здравеца при "Пресечен камък" при Ритлите. Автор: Константин Стоичков ПК "Хеликтит" София.
"Наблюдател". Автор: Константин Стоичков ПК "Хеликтит" София.
Входът на пещерата "Чанча". "Наблюдател". Автор: Константин Стоичков ПК "Хеликтит" София.

На 1-ви април заедно с Магда заминахме за с.Брестница, където присъствахме на откриването на направената от Жорж Влайков и приятели Via Ferrata на природния феномен пропаст Голямата Ледница. Имаше много хора, включително пещерняци от София и наоколо. После отпътувахме за Лютиброд, където беше разположен лагерът на експедицията „Черепиш-2007”. Опънах палатка и се настаних, моята половинка замина за София, за да се присъедини отново към експедицията на другия ден вечерта!

Из дневника на 3-тата Черепишка експедиция 2-7 май 2005

Калцитни образувания в пещерата Гърнето. Автор: Тихомир Томов.
Пещерите Шшмановата и Шишманица. Автор: Алексей Жалов ПК "Хеликтит" София, БПД.
Входът на пещерата Пресата. Автор: Алексей Жалов ПК "Хеликтит" София, БПД.

Третата поредна Черепишка експедиция бе отново организирана от ПК "Стрешеро"- Враца. Пристигнахме в момента, в който по-голямата част от народа (повечето наши хора, но дошли само за Великденския купон) се стягаха за тръгване към родните места. По обед тръгнахме със Зравеца, Венци и Андро (Доктора) от Монтана и Саня, жената на Чико. Стигнахме до п-ра Многоликата №4949, която Магда и аз останахме да картираме. Останалите се насочиха да картират други обекти. Прибрахме се към 4-5 часа. Вечерта пихме бира и прочее.

Разходки с влак или Експедиция “Черепиш” 2004

Ключни дол. Автор: Константин Стоичков ПК "Хеликтит" София.
Ключни дол и масива над него. Автор: Константин Стоичков ПК "Хеликтит" София.
Серапионовата пещера и Черницата. Автор: Константин Стоичков ПК "Хеликтит" София.

Датата е 28.05.2004 година. Пак е краят на април, пак има експедиция на Черепиш и пак сме малко хора на централна гара. Решихме да тръгнем от петък вечер и под часовника на гарата се събрахме Аз, Алексей, Магда и Иво Тачев от ПК “Искър” София. Решихме да хванем вечерният влак и така за следващият ден да спечелим малко време. Улисани в сладки приказки за експедиции и пещери неусетно стигнахме до Черепиш.

Експедиция “Черепиш 2003”

Заграде дупка. Автор: Константин Стоичков ПК "Хеликтит" София.
Полуострова и Котлите. Автор: Константин Стоичков ПК "Хеликтит" София.
Високите порти и Себулбина дупка. Полуострова и Котлите. Автор: Константин Стоичков ПК "Хеликтит" София.

В края на всяка година Българска Федерация по Спелеология обявява експедициите, които влизат в календарния й план. Така в клуба разбрахме, че пещерният клуб “Стрешеро”от гр. Враца има намерение да направи експедиция в района на гара Черепиш. Веднага се ентусиазирахме от тази новина. Който е следил клубната дейност със сигурност е наясно, че през последните 3-4 години в този интересен район с помощта и на други софийски клубове направихме няколко по-значителни открития. Бяхме обаче наясно, че в близост до г. Черепиш има още потенциал за проучване.

Черепиш 2002

Входът на пещера 4781_U-20. (Подводницата). Снимка: Магдалена Стаменова ПК "Хеликтит" София.
Входът на пещера 1488_Камината. Снимка: Константин Стоичков ПК "Хеликтит" София.

През 2002-ра година имахме само две прояви в района на гара Черепиш. Първата ни проява за годината 05-06.01.2002 г. беше на Черепиш. На нея двамата с Живко довършихме картировката на пещерата Камината и картирахме разположената в близост малката пещера U20-Подводницата. За лагер отново използвахме Сухата пещера.

Страници

Гр. София -1202
ул. Св. Св. Кирил и Методий 42 ет.3
(в дъното на коридора)

Банкова сметка в лева (BGN)

IBAN: BG39FINV91501215836127
BIC: FINVBGSF

За контакт с нас

Само при спешност използвайте

Телефон +359 88 898 6607

Във всички останали случаи

E-mail бюлетин

Абонирай се за да получваш известия за ново съдържание, събития, новини и др.
Проучвания в района на Черепиш | Пещерен Клуб Хеликтит

Грешка

The website encountered an unexpected error. Please try again later.